De Duizend van Duijker is een hardcover editie van Spectrum.
Dit grote genietboek werd geheel in kleur gedrukt, telt 424 pagina's en kost €34,99.
Elke maand geeft Hubrecht gratis wijntips in het maandmagazine van zijn eigen website, www.hubrechtduijker.com
Wees ook daar van harte welkom.

Recensies & Commentaar

Wereldprijs
Bloemen van de uitgever, een fles bubbelwijn spontaan geopend. Dat gebeurde na vernomen te hebben dat de De Duizend van Duijker als tweede beste wijnliteratuur uitgave TER WERELD was bekroond. Dit gebeurde in Parijs, tijdens het festival rond de Gourmand World Cookbook Awards. Niet gek voor een uitgave die in het Nederlands werd geschreven, toch allesbehalve een wereldtaal.

Echt een boek van deze tijd
De Duizend van Duijker is echt een boek van deze tijd: door in het boek te bladeren 'zap' je van het ene wijnweetje naar het andere. Van treffende wijnquotes tot slimme praktijktips en van inspirerende wijnreisverhalen tot smakelijke kooktips. Het boek kent qua hoofdstukken een heldere opbouw, maar leest toch het lekkerst als je er gewoon een beetje doorheen bladert en je laat verrassen door wat je tegenkomt. Een beetje zoals het ontdekken van een goede wijn! Van harte aanbevolen.

Drinks only!
(herfst/winter 2010-2011, geschreven door Frank van Paridon)

Geeft veel plezier
Alhoewel je de raad geeft om het boek niet in één keer uit te lezen heb ik dat toch gedaan. De subtiele en bijna speelse manier waarop jij jouw enorme kennis en ervaring hebt gebruikt om dit boek te schrijven geeft veel plezier om het te lezen. En naar onze mening maakt het niet uit of je nu kennis van wijn hebt of niet. Heel knap en we willen je van harte feliciteren.

Uit een brief van Jan Panman, Château Rives-Blanques
(29 november 2010)

Oorspronkelijk en fascinerend
Terugkijkend op zijn lange schrijverscarrière heeft Hubrecht Duijker zijn archiefmappen nog eens doorgevlooid en een werk gecomponeerd vol wijnwetenswaardigheden, wijnwijsheden, wijnstreken, wijnbouwersportretten, wijnanekdotes, wijnkooptips en wijn- en spijssuggesties. Thematisch gegroepeerd in elf hoofdstukken over het proeven, kopen en genieten van wijn, met typisch Duijkeriaanse titels als 'Buitengewone bubbelwijnen', 'Zoete zaligheden' en 'Verrukkelijk versterkt'. Duizend kortere en langere wijnweetjes, met onder het luchtige oppervlak een ongelofelijke hoeveelheid informatie. Alles, zoals wij hem kennen, in uiterst zorgvuldig Nederlands en – steeds zeldzamer in de Nederlandse wijnjournalistiek – nooit op de man. Een boek om in de hand te nemen, aan te snuffelen, in kleine slokjes tot je te nemen, na te genieten en weer even weg te leggen, steeds opnieuw. En voor de echte diehard is er ook een website, waar de duizend wetenswaardigheden geleidelijk door auteur en lezers worden aangevuld. Inmiddels staat Duijker zover boven de materie dat hij op speelse wijze een haarfijn beeld kan schetsen van wijn, wijnmensen en alles daaromheen. Losjes, informatief en relativerend, misschien op zijn eigen flaptekst na: "Dit is mijn rijkste, mijn leukste, mijn verrassendste wijnboek ooit". Een uitspraak die mij op het eerste gezicht iets te veel doet denken aan de woorden van Jean Trimbach. "Vraag een wijnboer wat zijn beste oogstjaar is en hij zegt: het laatste". Maar naarmate ik er langer over nadenk, kom ik steeds meer tot de overtuiging dat Hubrechts uitspraak in de kern toch juist is. 'De Duizend van Duijker' is een oorspronkelijk en fascinerend wijnboek, een parel aan de kroon van de Wijnschrijver des Vaderlands. Verplicht onder de schoorsteen of de kerstboom van elke wijnliefhebber.

(uit een bespreking van Johan Veenstra, 10 november 2010)

Nederlands grootste wijnschrijver aller tijden
Bij een schilder zou je spreken van een overzichtstentoonstelling. Het boek is namelijk een staalkaart van Hubrechts kunnen en kennen. (…) De titel De Duizend van Duijker slaat op de duizend items waaruit het boek is opgebouwd, meestal kort en bondig geformuleerd, soms ook uitgebreid. Zeker voor jongere wijndrinkers die wellicht minder bekend zijn met zijn oeuvre dan oudere is lectuur ervan een must. (…) Duijker is in zijn lange loopbaan letterlijk overal geweest en heeft zich onderscheiden door minutieuze fact checking en betrouwbaarheid. In twaalf hoofdstukken worden zo ongeveer alle facetten van wijn behandeld, inclusief 'de lekkerste wijnen, slimme praktijktips, smakelijke wijn- spijscombinaties, bijzondere reisverhalen' en zelfs een 'muzikaal intermezzo'. (…) Op de veelzijdigheid van van Nederlandse grootste wijnschrijver aller tijden valt in elk geval niets af te dingen. Petje af.

Perswijn
(november 2010, geschreven door René van Heusden)

Drie uur later zat ik nog te lezen
Hoepla! Alsof het hem geen enkele moeite kost. Hubrecht Duijker zijn zoveelste wijnboek is uit. Drie uur later, hond lag te piepen bij de deur, yogales laten schieten, zat ik nog te lezen. Ik zeg; de Ako literatuurprijs van 2010! Dit is uitnodigende wijnliteratuur. Wijn, humor, korte stukjes, mooi beeld. Dé gouden formule als je een groot publiek wilt bereiken. Nooit geweten dat Duijker van die droge humor had. Ondertussen staat het boek natuurlijk vol met uiterst leerzame informatie, duizend om precies te zijn! Alles komt aanbod. Wijntips die het ontdekken waard zijn, wijn aan tafel, buitengewone bubbelwijnen, zoete zaligheden, verrukkelijk versterkt, omgaan met wijn, en de nieuwste ontwikkelingen van wijn maken. Het swingt vierhondervierentwintig pagina's lang. De leuke citaten, ooit uitgesproken door bekende wijnkenners, geven het boek een extra smeuïg sausje. Ik ben groot Duijker fan. De man heeft meer dan honderd wijnboeken op zijn naam staan. Maar dit is toch echt zijn aller, allerleukste wijnboek!

Winelife
(oktober-november 2010, geschreven door Ellen Dekkers)

Kei leuk
Wat een schrijver is die man! Duijker zijn zoveelste (meer dan honderd!) boek ligt vanaf eind september in de winkels. Niet zomaar een wijnboek, nee, dit is echt zijn leukste boek ooit. Waarom ? Het swingt! Puntsgewijs, van een tot duizend heeft Duijker zijn wijnervaringen, enorme kennis en leuke anekdotes verwerkt met veel praktische informatie en een helder blik op de toekomst. In korte en lange teksten. Vol spraakmakende citaten en prachtige foto's. Niet te serieus, gewoon kei leuk!

Delicious
(oktober 2010, Ellen Dekkers schreef de recensie)

Bijzonder inspirerend
Net uit is de Duizend van Duijker, een stevige pil met duizend tips, wijnwetenswaardigheden en reisverhalen. En dat is toch weer een bijzondere inspirerend boek geworden. Zo leer ik de mij nog onbekende wijnmaagd kennen. Ontdek ik dat Chardonnay de ideale wijn is bij biefstuk met Gorgonzola, waarvan ik sowieso al niet wist dat de combinatie bestond. En lees ik dat de kunstschilder Maurice Ultrillo heeft gezegd: 'Het schilderen, daarmee verdien ik mijn wijn'. Voor Duijker mij is het schrijven geworden.

Harold Hamersma in Het Parool
(9 oktober 2010)

Hoge ogen op cadeaulijstjes
Zijn teksten zijn zeer toegankelijk en de door hem opgetekende anekdotes en spreuken leiden niet zelden tot een glimlach. Duijker benadert wijn gelukkig niet altijd serieus of gewichtig, maar met een knipoog en relativerend. Je hoeft helemaal geen wijnkenner te zijn om dit boek toch op je leestafel te leggen en verzekerd te zijn van vele uurtjes leesplezier. Dit boek gaat bovendien hoge ogen gooien op de cadeaulijstjes tijdens de komende feestdagen, want wat geef je iemand die alles al heeft? Hiermee scoort u geheid. Tot slot dan nog Duijkers antwoord op de prangende vraag hoe je een goede wijn herkent:'Als de eerste slok je onmiddellijk doet verlangen naar een tweede.'

De Groene Venen
(geschreven door Rob Isaacs, 8 oktober 2010)

Humor geeft dit boek kruidigheid
Veertig jaar en 112 titels heeft Hubrecht Duijker zich gehouden aan zijn principe: hoogdravendheid en wijn sluiten elkaar uit. Wijn en humor daarentegen, vindt ook hij, liggen in elkaars verlengde. In zijn (denkelijke) afscheidswerk, waarin de (vaak gepeperde) glimlach alle ruimte krijgt, heeft Hubrecht zijn degelijkheidstalent nog eens laten schitteren. Daar had hij 100.000 woorden voor nodig, maar dan héb je ook wat. Een wijntalig gerecht dat dat een plezante wijn uit eigen kelder smakelijk begeleidt. In feite, vindt Hubrecht, is wijn proeven eenvoudig. Wie kan proeven wat hij eet, is ook in staat wijn te proeven, alle gebazel daaromheen ten spijt. Waabij uiteraard valt te twisten over smaak, mits je daarover natuurlijk beschikt. De laatste opmerking is afkomstig uit een reeks uitspraken en citaten, een decor van wijsheden vormend tussen de bedrijven – in dit geval wijsheden – dóór. Ik zei al dat humor dit boek kruidigheid geeft. Voor het overige is dit vooral een boek met een lange afdronk. Drink er vooral geen water bij als je aan het bladeren bent. Want destijds stelde W.C. Fields al vast: 'Dat is spul waarvan (je) leidingen gaan roesten.'

(geschreven door John Bindels, 2 oktober 2010)

Een absolute must
Van de 'Vader des Wijnvaderlands' Hubrecht Duijker is De Duizend van Duijker verschenen. De titel slaat op de duizend items waaruit het boek is opgebouwd. Soms zijn ze kort en bondig geformuleerd, soms ook heel uitgebreid. Kortom een staalkaart van Hubrechts kunnen en kennen. Een absolute must, zeker voor wie meent dat je je voor informatie over wijn zou kunnen beperken tot internet...

WIC Nieuwsbrief voor consumenten, 30 september 2010

Ultieme cadeauboek
Wat een ontzettend leuk en goed boek! Het knappe vind ik dat het voor zowel leken als wijnkenners leuk is om te lezen. Exact de goede lengte van de stukjes, de boeiende inhoud en de ontzettend vermakelijke wijnwetenswaardigheden dragen hieraan bij. Dit wordt mijn ultieme cadeauboek.

Birthe van Meegeren-Mol, Wine specialist Gall & Gall (waar het boek overigens niet verkocht wordt), 29 september 2010

Een en al leesplezier
Vrolijke feiten vullen De Duizend van Duijker, dingen die zo geinig zijn dat je onthoudt en wilt navertellen. Dat Churchill veel dronk was bekend, maar dat hij zijn Pol Roger in pints – halve liters – dronk en in zijn laatste tien jaar 600 flessen per jaar consumeerde, is toch imponerend. Net zoals dat Charles Aznavour contractueel liet vastleggen dat bij ieder optreden twee grands crus classés moesten klaarstaan voor zijn wijnkelder. De Duizend is weliswaar ingedeeld in hoofdstukken, maar kan willekeurig opengeslagen worden om een paar weetjes te lezen. Na twee pagina's korte wetenswaardigheden, volgen altijd twee pagina's met foto's en een meer uitgediept onderwerp. De koffietafel of het nachtkastje zijn mooie plekken voor deze uitgave. Het is een boek waar je zowel nieuwsgierig als vrolijk van wordt. Dat het de auteur niet ontbreekt aan enige zelfspot blijkt uit nr. 437: 'Iemand beschreef een wijnschrijver eens als een persoon met een typemachine die graag zijn naam gedrukt ziet, graag een gratis lunch gebruikt, graag flessen wijn ontvangt, graag snoepreisjes maakt en zijn wijnkelder fiscaal aftrekbaar maakt. Dit beeld is echter achterhaald. Wijnschrijvers gebruiken tegenwoordig computers. ' De Duizend is het 112e boek van Duijker: een en al leesplezier.

(geschreven door Charlotte van Zummeren)

Meesterstuk
Ik heb meerdere wijnboeken op de boekenplank, maar de boeken van Hubrecht Duijker zijn echt mijn favoriet. Ik ben een 'Duijkerfan' zullen we maar zeggen. Heerlijke boeken, toegankelijk voor iedereen die meer wil weten over dit edele vocht. Duijker is weer op pad geweest en heeft zijn neus niet alleen in wijnglazen gestoken, maar heeft ook zo links en rechts zijn oor te luisteren gelegd. Ditmaal heeft hij naast zijn gebruikelijke wijnbeschrijvingen ook menige anekdote of tip van medewijngenieters genoteerd. Duizend van deze korte (vrolijke) wijsheden, tips en trips heeft hij verzameld voor zijn meesterstuk De Duizend van Duijker. Duizend korte verhaaltjes om te lezen tijdens het genieten van een goed glas óf voor het slapen gaan. Want zeg nu eerlijk: wie wil er niet inslapen en dromen over dit paradijselijke nat?

(geschreven door Yvonne Reischke, 24 september 2010)

Unieke combinatie
De Duizend van Duijker is een unieke combinatie van smakelijke kooptips, de beste wijn-spijscombinaties, inspirerende reisverhalen, slimme praktijktips, aardige anekdotes, rake citaten en nog veel meer – duizend wetenswaardigheden in totaal.

(geschreven door Marja Brouwer, 20 september 2010)

Heerlijk voor bij de haard
De Duizend van Duijker is een verzameling van duizend(!) korte en langere teksten die je gegroepeerd in rubrieken als vineuze tapas tot je neemt. Elke tekst heeft een interessante, uitnodigende, soms zelfs intrigerende kop waardooor je al bladerend door het boek vanzelf  iets tegenkomt dat je wilt gaan lezen.  Een heerlijk boek voor bij de haard, makkelijk leesbaar en rijk geïllustreerd.

Cees van Casteren
(in De Gelderlander, 16 september 2010)

Het was een genot
De belangrijkste wijnschrijver van ons land, Hubrecht Duijker, heeft zijn eigen wereldrecord verbeterd. Sinds gisteren is boek 112 uit, met aansprekende en tevens intrigerende titel De Duizend van Duijker. Het ligt in de betere boekhandels. Duijker overhandigde mij tijdens een mooie lunch in restaurant Bridges van vijfsterrenhotel The Grand het eerste exemplaar. En dat is een enorme eer. Het boek staat vol met de lekkerste wijnen, slimme praktijktips, smakelijke wijn-spijscombinaties en reisverhalen. Het was een genot om de duizend wetenswaardigheden tot me te nemen.

Journaal van De Telegraaf
(geschreven door Willem Kool, 16 september 2010)

Betrouwbaar
Hoe veel wijnboeken en - boekjes hij in zijn leven geschreven heeft? Het schijnen er meer dan honderd te zijn! Hij is Hubrecht Duijker, de man die Nederland wijn leerde drinken en over wijn leerde lezen. Zijn sterkste punt als schrijver: betrouwbaarheid. Zelden of nooit te betrappen op feitelijke onjuistheden. En geen enkele collega wijnschrijver heeft zo veel wijngebieden met eigen ogen gezien als hij. Hubrecht huldigt immer de stelling dat je ergens geweest moet zijn om er over te kunnen oordelen. De Nationale Wijnschrijver doet het al een poosje rustiger, maar in september komt er toch nog een keer een nieuw boek van hem uit: De Duizend van Duijker. Het kan beschouwd worden als zijn afscheidsopus. De inhoud is een bonte mengeling van tips, weetjes, aanbevelingen, reisverhalen, anekdotes etc., geput uit een rijk gevulde carrière van 40 jaar.

René van Heusden
(in de nieuwsbrief juli 2010 van het Wijninformatiecentrum)

Groot plezier
“Niet eerder had ik me gerealiseerd dat er zo veel gaande is in de wereld van wijn.
Tot ik Hubrecht Duijker ontmoette. Een innemende man met ongelooflijk veel kennis en boeiende verhalen. Het maken van De Duizend van Duijker was een bijzondere ervaring. Het was een privilege om meegenomen te worden in zijn wijnwereld. Samenwerken werd een groot plezier; Hubrecht Duijker koestert zijn werk, maar geeft ook alle ruimte om er gezamenlijk invulling en vorm aan te geven. Zo ontstond er niet alleen een boek, maar ook een vertrouwensband die voor mij heel waardevol is. Hubrecht zal het vanaf nu verder zonder mij als uitgever moeten stellen. Ik heb besloten om een eigen bedrijf te starten waarin ik mijn energie en ideeën kwijt kan, van creatief concept tot eindproduct.”

Yvonne van Gestel

Created by: Satchmo Media